Egy korábbi cikkemben 10 olyan lépést javasoltam, amely közelebb hozhat egy, talán még benned sem igazán tudatosult álmodhoz: a teljes önellátáshoz. Több ponton is utaltam a tanulás, képzés jelentőségére, mely nélkül talán elképzelhetetlen a jelenlegitől eltérő életforma megvalósítása.

Hogyan tanulhatok meg gazdálkodni? Kertészkedni? Megépíteni dolgokat? Állatokat nevelni? Önellátóbb lenni? Ezeket a kérdéseket elég gyakran tehetted fel magadnak is az évek során.

zoldszem_onellato_kerteszet

A jelenlegi társadalmunk rengeteg tudást elveszített a kényelmes, modernizált életformának „köszönhetően”. Az önellátó élethez szükséges tudás régebben általánosan ismert volt, ami rendszerint szülőről gyermekre szállt. Szerencsére azoknak, akik megpróbálják újratanulni az egyszerűbb életet fortélyait, számtalan program áll rendelkezésükre, hogy mindezt elsajátítsák.

Iratkozz fel egy képzésre!

Ma már több színvonalas oktatáson vehetsz részt, ahol minden olyan témával kapcsolatban tartanak szakköröket, melyekre szükséged lehet az önellátó életed során. Itt van néhány javaslat, amelyen te is részt vehetsz.

Biogazdálkodás
Permakultúra tanfolyam
• Egészséges táplálkozás
• Élelmiszer-tartósítás
Állattenyésztő
• Fenntartható mezőgazdász
Megújuló energiaforrás energetika
Vízkútfúró

Állj meg és beszélj az eladókkal a helyi termelői piacon!

A mai bizonytalan időkben, amikor egyre nagyobb teret nyer az önellátás, nagy hálózatok épülnek azokból az emberekből, akik szeretnének némi tudást megosztani. Néhány nagyobb ökotanya is tart szakköröket különböző témákban. A Gyüttment Fesztivál egy jó példa lenne arra, hogy megnézd és tanulj különböző témákról a gazdálkodással kapcsolatban. Ezenkívül lehet, hogy barátságot kötsz valakivel és közösen tudtok belevágni az önellátásba.

Látogasd meg a nagy barkácsáruházak kurzusait!

Általában minden hétvégén tartanak kurzusokat különböző témákban, az ablak beépítésétől kezdve egy lépcső megépítéséig. Nem mindegy ugyanis a későbbiekben, hogy egy adott feladatot szakemberrel kell elvégeztetned, vagy képes leszel te megoldani.

Egy bizonyos típusú építési módszert keresel? Keress egy könyvet, vagy videót róla és lépj kapcsolatba a szerzővel!

Ők általában tartanak kurzusokat a témában, de ha nem, akkor is meg tudják adni annak az elérhetőségét, aki igen. Találhatsz kurzusokat fa-, vályogtégla-, rönk-, szalmabála-, földzsák-, konténer- és hulladékházakról.

Minden utazás egyetlen lépéssel kezdődik, és ha arra vágysz, hogy önellátó legyél, egyenlőre elég a kezdéshez. Ültess teraszkertet, ha a városban élsz, vegyél részt egy befőzési kurzuson, vagy vásárolj egy aszalót és kezdj el saját szárított húskészletet készíteni.

Ahhoz, hogy minél tudatosabban tudd felépíteni az önellátó életet, meg kell határoznod néhány hosszú és rövid távú célt.

Mit is jelent ez? Ahelyett, hogy frusztrációt és stressz tapasztalnánk a napi kötelező tevékenységeink miatt, bekapcsolunk egyetlen új szokást és türelmesen gyakoroljuk azt 30 napig.

Az alábbiakban olyan ötletekkel találkozhatsz, amelyeket érdemes elsajátítanod. Bontsd szét azokat, ha szükséges és állítsd be az életstílusodhoz. 30 napi gyakorlás után vizsgáld meg, mennyire vált szokásoddá, majd válassz egy másikat. Ha képes vagy apró, de jelentőségteljes változásokat hozni az életedben, akkor képes leszel meglátni azokat a célokat, amelyeket el akarsz érni.

1. A fejlődésed mértékét nézd, ne a célhoz vezető távolságot!

Az emberi természet hajlamos arra, hogy a pozitív látásmód elé helyezze a negatívumokat. Győzödj meg arról, hogy mindennap számításba veszed a fejlődésed mértékét! Ünnepeld meg, ha sikerült előrelépned aznap és figyelmen kívül hagytad a hátralévő utat! Ha úgy érzed, hogy a célszalag messze van, jelentéktelenné alacsonyítod az elvégzett feladataidat. Ha azt vizsgálod, mennyit haladtál a kezdetektől, akkor igenis lesz okod az ünneplésre.

2. Vezess hála-listát!

Ebben az esetben kifejezzük hálánkat azért, hogy a számunkra fontos dolgokra tudunk fókuszálni. Ezt az egyik legismertebb boldogság-stratégiát érdemes naponta végezned, de legalább hetente. Ha gondot okoz kifejezni háládat, gondolj apró dolgokra az életedből, amelyek szinte természetessé váltak számodra az elmúlt évtizedekben. Örülj a napnak, az egészségednek, a szellemi képességednek, vagy az öt érzékszervednek! Gondolhatsz a hozzád közelállókra is, egy jó barátra, a szüleidre, vagy a gyermekeidre. Még akkor is van okod a hálára, ha úgy érzed, hogy összecsaptak feletted a hullámok.

3. Segíts másokon!

Sok előnye van annak, ha őszintén tudsz segíteni másokon. Az önkéntesség bizonyítottan jót tesz az egészségnek, és boldogabbá tesz. Tanulmányok kimutatták, hogy az önzetlen emberek hosszabb ideig élnek. A másoknak tett segítség hatékony fegyver a depresszió ellen, mivel a saját problémáidra való fókuszálás helyett a hangsúly a többiekért végzett tevékenységre helyeződik.

4. Ismerd fel a negatív gondolkodás erejét, de ne adj neki energiát!

Bár a legtöbben már hallottunk “a pozitív gondolkodás hatalmáról”, mégsem ismerjük fel boldogtalanságunk okát. Nem vesszük észre, hogy a legkisebb sértésre és piszkálódásra is ugrunk, mivel a reakciónkat természetesnek gondoljuk. Ha felismerjük, hogy minden gondolatot, érzést mi magunk alkotunk meg, könnyebben észrevesszük a bennünk szunnyadó, vagy éppen kitörő indulatokat. Ha komplikált helyzetbe kerülsz, maradj higgadt és vizsgáld meg az állapotodat. A megfelelő gyakorlás képessé tesz arra, hogy a megfelelő módon kezeld a felmerülő nehézségeket.

5. Lásd meg, hogy a pohár félig tele van!

Valószínűleg sokan hallottuk azt a megjegyzést, hogy a pohár félig üres, vagy félig tele van, de vajon mit is jelent mindez? Nézzünk egy példát: az egyik ismerősöd autóbalesetet szenved. Mi lenne az első kérdés, amit feltennél? Valószínűleg az, hogy “minden rendben van vele?” Ha a válasz “igen”, akkor megkönnyebülsz és azonnal felajánlod a segítségedet. Ekkor a pohár félig tele van.

Vegyünk egy másik esetet, amelyben veled történik egy baleset, az autó totálkárosra törik, téged kiszabadítanak a tűzoltók és megúszod épp bőrrel. Mit teszel általában. Minden haragodat a vétkes/vétlen autós felé sugárzod és fejben már számításokat végzel, hogy milyen sok pénzbe fog kerülni egy új autó vásárlása. Ha így van, akkor a poharat félig üresnek látod, ahelyett, hogy hálás lennél, amiért nem sérült a testi épséged.

6. Vizsgáld meg, hogy mennyit tudnál fejlődni, ha a hosszútávú célodat felszabdalnád több kisebbre!

Ez egy nagyon fontos rész, hiszen nem mindegy, hogy mennyi energiát fektetsz be egy adott feladatba! Csak az ismétlés kedvéért: kiderült, hogy 30 nap éppen a megfelelő időtartam arra, hogy egy új szokást felvegyél az életedben. A következő 30 nap eltelik, akár tetszik, akár nem, szóval miért nem gondolsz valamire, amit mindig ki akartál próbálni és adsz neki egy esélyt a következő 30 napra? Ha lassan, tudatosan ezt a stratégát használod a fenti pontokban is, csodálkozni fogsz, hogy olyan célokat is meg tudsz valósítani, amiről addig csak álmodtál.

Neked mennyire segítenek ezek a módszerek céljaid elérésében? Oszd meg velünk tapasztalataidat!

Reklámok